09:44

တစ္ဆယ့္ႏွစ္လရာသီ အမည္ေ၀ါဟာရမ်ား

ျမန္မာျပကၡဒိန္မ်ားတြင္ အသံုးျပဳေနေသာ တစ္ဆယ့္ႏွစ္လရာသီ၏ အမည္ေ၀ါဟာရ အဓိပၸါယ္မ်ားကို ပ်ဴဘာသာ ေ၀ါဟာရမ်ား ျဖစ္ေၾကာင္းကုိ သိရွိနားလည္သူ နည္းပါးပါသည္။ ဆန္စပါးထုတ္လုပ္မႈ အတတ္သည္ အာရွ၏ ပ်ဴေခတ္ကာလမွ စတင္ခဲ့ျခင္းျဖစ္သကဲ့သို႕ ေတာင္သူလယ္လုပ္ စိုက္ပ်ဳိးေရး အတတ္ ပညာသည္လည္း ပ်ဴလူမ်ဳိးတို႔ အေစာဆံုးတီတြင္ ႀကိဳးပမ္းအားထုတ္ခဲ့သည္။ ထိုေၾကာင့္ ပ်ဴတို႔အား ေတာင္သူဟု ေခၚဆိုျခင္း အေၾကာင္းတရားမ်ားအနက္ တစ္ခုအျဖစ္ ယူဆႏိုင္ခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။ ပ်ဴတို႔သည္ ေတာင္သူလယ္လုပ္ ယာခုတ္လုပ္ငန္းမွ အစျပဳ၍ ႏွစ္စဥ္ကုန္လြန္လာခဲ့ေသာ ရက္လႏွစ္မ်ားကို ေရတြက္ မွတ္သားျပဳရာတြင္ စိုက္ပ်ဳိးေရးလုပ္ငန္းဆိုင္ရာ ထူးျခားမႈမွ အမွတ္သေကၤတမ်ားျဖင့္ ညႊန္းဆိုျပဳလ်က္ အမည္ႏွာမကို ကင္းပြန္းတပ္ကာ သံုးစဲြလာခဲ့ၾကသည္။
ပအို၀္းတိုင္းရင္းသားတို႔သည္ ေတာင္ယာစိုက္ပ်ဳိးေရးလုပ္ငန္းမ်ားကုိ အဓိကထားၿပီး သက္ေမြး၀မ္းေၾကာင္း ျပဳၾကသျဖင့္ ယခင္က ၎တို႔အား ေတာင္သူလူမ်ဳိးဟု ေခၚဆိုျခင္းကို ခံခဲ့ရသည္။ ပအို၀္းတို႔၏ တစ္ဆယ့္ႏွစ္လရာသီ အေခၚအေ၀ၚမ်ားကို ရာသီဥတုႏွင့္ စိုက္ပ်ဳိးေရးလုပ္ငန္းမ်ားအေပၚ အေျခတည္ၿပီး အမည္နာမကုိ တြင္လာခဲ့ရေၾကာင္း သိရွိမွတ္သားႏိုင္ပါသည္။

(၁) ပထမလ (တခူးလ)
ပထမဦးဆံုးေသာ လအမည္ကို (တာကူလာ) ျဖစ္သည္။ တာ- အခ်ိန္ကာလျဖင့္ အစပထမဦးဆံုး၊ ကိန္းဂဏန္းအားျဖင့္ တစ္(၁)ဟု ဆိုလိုသည္။ ကူ- ကူးေျပာင္းျခင္းျဖစ္သည္။ လ- လာျဖစ္သည္။ ႏွစ္ေဟာင္းကုန္၍ ႏွစ္သစ္သို႕ကူးေသာလကို ဆိုလိုပါသည္။

(၂) ဒုတိယလ (ကဆုန္လ)
ဒုတိယလမွာ (ကစဆို႔လာ)ျဖစ္သည္။ ကစ- အစဟု ဆိုလိုသည္။ ဆို႔- ေကာက္ပဲသီးႏွံကို စိုပ်ဳိးျခင္းျဖစ္သည္။ ေကာက္ပဲသီးႏွံကို စတင္စိုက္ပ်ဳိးသည့္လဟု ဆိုလိုပါသည္။

(၃) တတိယလ (နယုန္)
တတိယလမွာ (နံးယံုလာ) ျဖစ္သည္။ နံး- ေပါင္းပင္ျမက္ပင္ျဖစ္ၿပီး၊ ယံု- ရွင္းျခင္းျဖစ္သည္။ ဒုတိယလမွ စိုက္ပ်ဳိးထားေသာ ေကာက္ပဲသီးႏွံပင္မ်ားၾကားတြင္ ေပါက္လာေသာ ေပါင္းျမက္မ်ားကို ရွင္းရသည့္လဟု ဆိုလိုသည္။

(၄) စတုတၱလ (၀ါဆို)
စတုတၳလမွာ (၀ါးဆို႔လာ) ျဖစ္သည္။ ၀ါး- ၀ါး(ပင္) ျဖစ္ၿပီး (တနည္း) ရဟန္းသံဃာမ်ား ၀ါဆို၀ါကပ္ျခင္း ကိုလည္း ဆိုလိုသည္။ ဆို႔- စိုက္သည္ဟု ဆိုလိုသည္။ ၀ါးျပင္မ်ား စိုက္ေသာလဟု ဆိုလိုသည္။ ယခင္ ပအို၀္းလူမ်ဳိးတို႔သည္ ကဆုန္လမွ မိုးက်သည္ႏွင့္ ၀ါးအမ်ဳိးေကာင္းမ်ားကို ရွာၿပီး နီးစပ္ရာ ေခ်ာင္းအိုင္ မ်ားထဲ့သို႔ စိမ္ထား၍ ၀ါဆိုလတြင္ စတင္စိုက္ၾကသည့္ ဓေလ့ရွိသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ဤလကို ၀ါးစိုက္လဟု ဆိုလိုသည္။

(၅) ပဥၥမလ (၀ါေခါင္လ)
ပဥၥမလမွာ (၀ါးေခါင္းလာ) ျဖစ္သည္။ ၀ါး-၀ါး(ပင္) ျဖစ္ၿပီး၊ ေခါင္း- တဲေခါင္မိုးကို ေက်ာ္လာျခင္းျဖစ္သည္။ ထိုလတြင္ ၀ါး(မွ်စ္)ပင္မ်ားသည္ တဲေခါင္မိုးကုိ ေက်ာ္လာေသာလဟု ဆိုလိုသည္။

(၆) ဆဌမလ (ေတာ္သလင္းလ)
ဆဌမလမွာ (တ၀္သလင္/လင္ေတာ္လာ) ျဖစ္သည္။ တ၀္/ေတာ္- ေတာ ျဖစ္ၿပီး၊ သလင္- သလင္း ဆိုလိုသည္။ ထိုလကို ေတာဆင္းသည့္လ၊ အပင္ႀကီးမ်ားကို ခ်န္ထားၿပီး ေတာင္ယာလုပ္ရန္ ၾကားေတာကို ရွင္းသည့္လဟု ဆိုလိုသည္။

(၇) သတၱမလ (သီတင္းကြၽတ္လ)
သတၱမလမွာ (သံျပြတ္/တင္ပြတ္လာ) ျဖစ္သည္။ ထိုလသည္ သမၼာသမၺဳဒၶျမတ္ဘုရားသည္ တာ၀တႎသာ နတ္ျပည္မွ လူျပည္သို႔ ျပန္လည္ႂကြျမန္းေတာ္မူရာ ျမတ္စြာဘုရားအား ႀကိဳဆိုပင့္ေဆာင္ ကပ္လွဴသည့္ အေနျဖင့္ ယာယီစံေက်ာင္းေတာ္အျဖစ္ သီးႏွံပေဒသစင္ (ပအို၀္းအေခၚ တင္ျပြတ္စင္း)ကို အမွတ္တရ တည္ေဆာက္ၿပီး ရာသီေပၚသီးႏွံမ်ားကို ကပ္လူပူေဇာ္သည့္ ဓေလ့ ျပဳေလ့ရွိေသာလဟု ဆိုလိုသည္။

(၈) အဌမလ (တန္ေဆာင္မုန္းလ)
အဌမလမွာ (ကထိန္/တင္းေဆာ၀္မြဴးလာ) ျဖစ္သည္။ တင္းေဆာ၀္- ေတာက္ပျခင္းျဖစ္ၿပီး၊ မြဴး- အပင္ျဖစ္သည္။ ထိုလတြင္ မီးပေဒသပင္မ်ားကို လင္ထိန္ေတာက္ပစြာ ထြန္းညိွပူေဇာ္သည့္လ ဟု ဆိုလိုသည္။

(၉) န၀မလ (နက္ေတာ္လ)
န၀မလမွာ (နတ္တ၀္/နက္ေတာ္လာ) ျဖစ္သည္။ နတ္/နက္- အခ်ိန္လုၿပီး လုပ္ရသည့္ကာလျဖစ္ၿပီး၊ တ၀္/ေတာ္- ေတာ ျဖစ္သည္။ ဆဌမလ (ေတာ္သလင္းလ)မွ ေတာဆင္းသည့္ခိ်န္တြင္ ၾကားေတာသာရွင္းၿပီး ခ်န္ထားေသာ သစ္ပင္ႀကိးမ်ားကို သတၱမလ(သီတင္းကြၽတ္)ႏွင့္ ဆဌမလ(တန္ေဆာင္မုန္း)လမ်ားတြင္ ဘာသာေရးအလွဴပဲြမ်ားေၾကာင္း ေတာမဆင္းႏိုင္သျဖင့္ ဤနမ၀လတြင္ သလင္းမွ ခ်န္ထားေသာ အပင္ႀကီးမ်ားကို အခ်ိန္လု ခုတ္လဲၿပီး ေတာဆင္းထင္ေခြရသည့္လဟု ဆိုလိုသည္။

(၁၀) ဒႆမလ( ျပာသိုလ)
ဒႆမလမွာ (ျပားသိုးလာ)ျဖစ္သည္။ ျပား- ခဲြျဖန္႔ထားျခင္းျဖစ္ၿပီး၊ သိုး- ထင္း ျဖစ္သည္။ န၀မလမွ ခုတ္ထားေသာ အပင္မ်ားမွာ ျဖတ္ထားေသာ ထင္းမ်ားအား သယ္ယူရ ေပါ့ပါးေအာင္ ဤလတြင္ ထင္းမ်ား ခဲြျဖန္႔လွန္းထားသည္။ ထို႔ေၾကာင္း ထိုလကို ထင္းမ်ား ခဲြျဖန္႔သည့္လဟု ဆိုလိုသည္။

(၁၁) ဧကာဒႆမလ (တပို႔တဲြလ)
ဧကာဒႆမလမွာ (တဖြဴးတြယ္လာ)ျဖစ္သည္။ တဖြဴး- ထမ္းပိုးျဖစ္ၿပီး၊ တြယ္- အတြဲလိုက္ အဆိုင္းလိုက္ ျဖစ္သည္။ ထိုလတြင္ ဒႆမလ(ျပာသိုလ)မွ ခဲြျဖန္႔ထားေသာထင္းမ်ားကို ထမ္းပိုးျဖင့္ အတဲြလိုက္ အဆိုင္းလိုက္ သယ္ေဆာင္ရေသာလဟု ဆိုလိုသည္။

(၁၂) ဒြါဒႆမလ (တေပါင္းလ)
ဒြါဒႆမလမွာ (စ/တေဖြါင္လာ)ျဖစ္သည္။ တေဖြါင္- ၿခံစည္းရိုး ျဖစ္ၿပီး စ- အစ ျဖစ္သည္။ လာမည့္ တစ္လႏွစ္လတြင္ ေကာက္ပဲသီးႏွံစိုက္ပ်ဳိးရန္ ေျမယာမ်ားေနရာတြင္ ကြၽဲႏြားမ်ားမ၀င္ႏိုင္ရန္ ၿခံစည္းရိုးမ်ားျဖင့္ ႀကိဳကာၾကၿပီး ထိုလကို ၿခံစည္းရိုးစကာသည့္လဟု ဆိုလိုသည္။

လဆန္းကို ပအို၀္းတို႔က (လာဆန္=လာခ်န္)ဟုေခၚသည္။ ခ်န္= ထိပ္သို႔အေပၚသို႔ ေရာက္ေအာင္ ဆန္တက္သည္ဟု ဆိုလိုသည္။ လကြယ္မွ လျပည့္သို႔ အလင္းစြမ္းအားသည္ လ၏အ၀န္းအ၀ိုင္းတြင္ ျပည့္လာေအာင္ အလင္းေရာင္ ဆန္တက္သည္ကို ဆိုလိုသည္ဟု ယူဆရသည္။

လဆုပ္ကို ပအို၀္းတို႔က (လာေလာင္း) ဟုေခၚသည္။ ေလာင္း= ေလ်ာဆင္းျခင္းျဖစ္သည္။ လျပည့္မွ လကြယ္သို႔ အလင္းေရာင္သည္ နည္း/နိပ္ရာသို႔ တျဖည္းျဖည္းေလ်ာဆင္းသည္ကို ဆိုလိုသည္ဟု ယူဆရသည္။

သို႔ေသာ္လည္း ပအို၀္းတို႔သည္ ရွမ္းတိုင္းရင္းသား ညီအစ္ကိုမ်ားႏွင့္ ဆံုေတြ႕ေပါင္းစည္းမႈရွိလာေသာအခါ တစ္ဆယ့္ႏွစ္လရာသီ အေခၚအေ၀ၚမ်ားတြင္ အခ်ဳိ႕ကို ရွမ္းေလသံလိုက္၍ ရွမ္းအေခၚဒြိဳန္-လ ကို ပအို၀္းတို႔က ဒဲဥ္ အသံျဖင့္ လိုက္ေခၚၾကသည္ကိုေတြ႔ရသည္။

က်မ္းကိုး
ျပည္ေထာင္စုထဲ့က ပအို၀္း- PNO
သု၀ဏၰသတင္းစာအမွတ္-၂ (ပအို၀္းဘာသာ)- ပအို၀္းလူငယ္အစည္းအရံုး
ဆက္ဖတ္ရန္...

0 comments:

Post a Comment